Jeg læste med stor interesse cand. teol. Søren Stidsens refleksioner i forbindelse med den debat, som efter-fødsels aborten med rette afføder.
Jeg bringer hans indlæg i juninummeret af nyhedsmagasinet fra foreningen Retten Til Liv
Hvorfor skal de leve
Der er ingen etisk relevant forskel på
et foster og et nyfødt barn. Derfor bør
man tillade efter-fødsels abort, så
nyfødte kan dræbes, hvis forældrene
ikke ønsker dem. Det gælder både
børn med forskellige defekter, børn
hvis forældre ikke kan magte opgaven,
og børn hvis forældre alligevel
ikke ønsker barnet.
Dette forslag kunne man læse i artiklen
”After-birth abortion: why should the
baby live?” i det internationalt anerkendte
tidsskrift, ”Journal of Medical
Ethics”, den 23. februar i år. De to forfattere,
Alberto Giubilini og Francesca
Minerva, er ikke provokunstnere eller
satirikere, som det ellers bl.a. er blevet
foreslået af vantro mennesker på
Facebook. De er meget seriøse etikere
og har begge en ph.d. i filosofi, og de
mener det helt alvorligt.
Når man læser det, må man spørge sig
selv, hvordan forstandige mennesker
kan mene noget så frygteligt. Desværre
er det blot den logiske følge af den
forståelse af fostre, der er almindelig i
Vesten og vores deraf følgende abortlovgivning.
Den filosofiske begrundelse for
abort på nyfødte
Giubilini og Minerva argumenterer på
baggrund af den australske filosof Peter
Singer, som allerede i 70’erne gav
udtryk for en lignende holdning og har
udfoldet den flere gange siden. Tanken
er, at ingen har ret til noget, de ikke har
den mentale formåen til at værdsætte.
Kun den, der kan føle smerte, har således
ret til ikke at blive påført smerte, og
kun den, som er i stand til at værdsætte
sin egen eksistens, har ret til at beholde
den. Desuden skal man kunne opfatte
sig selv som et individ, der eksisterer i
tid, og som derved kan sætte sig mål for
fremtiden. Den evne har hverken fostre
eller nyfødte børn, hævder Giubilini og
Minerva, og derfor er de ikke personer
i etisk forstand.
Da de ikke kan sætte sig mål for fremtiden,
mister de ikke noget ved, at man
berøver dem denne fremtid.
Endvidere har mennesket ikke nogen
særlig værdi frem for andre dyr. Ethvert
dyr, der er en person i ovennævnte forstand,
har ret til livet, ligesom ethvert
menneske, der ikke er en person, ikkehar ret til livet. De gør derfor også op
med den gamle diskussion om, hvorvidt
et foster er et menneske. Det er et
genetisk spørgsmål, og selvfølgelig er
fosteret et menneske. Det er bare ikke
relevant for etikken, hvilken art man
tilhører. Om man er en person, er det
væsentlige.
Hermed overtrumfer de på den ene side
den gamle abortmodstand, der stædigt
har fastholdt menneskets særlige status
og dermed også fosterets, og på den
anden side aborttilhængerne, der har
hævdet, at fosteret endnu ikke er et rigtigt
menneske.
Argumenternes logik halter
Der er imidlertid nogle alvorlige problemer
i Giubilini og Minervas idé. For det
første bygger den på en ulogisk undtagelse,
som de ikke argumenterer fornuftigt
for. For det andet er konsekvenserne
langt mere vidtrækkende, end det
fremgår af artiklen.
Det ulogiske ligger i deres måde at forstå
krænkelsen af rettigheder på. Deres
tanke er, at en krænkelse er afhængig
af evnen til at erkende sit tab, hvilket
muligvis er sandt for enhver anden
krænkelse end netop drab. Døden forhindrer
jo netop, at man er i stand til at
erkende tabet. Den græske filosof Epikur
sagde det således: ”Når vi er, er døden
ikke tilstede, og når døden er, er vi
ikke tilstede”. Derfor kan ingen erkende
sin egen død. Enhver, der bliver slået
ihjel på en smertefri måde og uden at
vide det, fordi døden indtræffer pludseligt,
eller fordi personen sover eller
er bevidstløs, krænkes derfor ikke ved
at blive slået ihjel, hvis man skal følge
denne forståelse af en krænkelse.
Giubilini og Minervas forbillede, Peter
Singer, har bemærket dette problem, og
han mener derfor, at drab snarere er en
krænkelse af alle andre personer. Når
én person dræbes, skaber det en frygt
i andre personer, som derfor får deres
livskvalitet reduceret. Denne angst gælder
dog kun for andre personer. At man
blot tilhører samme art, skaber ikke
denne frygt, mener Singer. At den, der
på den måde sætter skel op inden for
menneskeheden, er på et farligt spor,
viser historien kun alt for tydeligt med
slavehandel, kvindeundertrykkelse og
holocaust. Mere eller mindre vilkårlige
grænser kan altid sættes op, når der er
nogen, man ønsker at udelukke fra fællesskabet
af mennesker. Dét, at der stadig
er en udbredt abortmodstand, viser,
at mange mennesker faktisk føler sig
truet af det, de ser som et overgreb på
nogen, de oplever et eksistentielt fællesskab
med. Ikke mindst ældre med
begyndende demens må føle truslen.
Uhyggelige konsekvenser
Konsekvenserne af Giubilini og Minervas
tanker er som nævnt langt mere
vidtrækkende, end de gør sig klart i
artiklen. Ved at lægge fokus på om nogen
er en person i stedet for på hvilken
biologisk art, der er tale om, fratager
de mennesket enhver værdighed. Som
sekulære filosoffer gør de ret i ikke attillægge et dyr en objektivt set højere
værdi end et andet, men som mennesker
begår de en frygtelig fejl ved det.
Når mennesket kun har værdighed i
kraft af, at det er en person, forsvinder
de gode argumenter imod en lang
række ting, vi ellers oplever som grove
krænkelser af menneskeheden.
Kannibalisme er et godt eksempel. Det
er en af de ting, det moderne menneske
væmmes allermest ved. Vi oplever det
som en krænkelse af den døde, men
eftersom den døde ikke er en person,
kan der ikke være nogen krænkelse.
Vi oplever det som en krænkelse af
menneskeheden som sådan at gøre et
menneske til mad, men hvis mennesket
ikke har nogen særlig værdighed, kan
menneskeheden ikke krænkes.
Endelig er der naturligvis de efterladtes
følelser, der kan krænkes ved kannibalisme,
men hvis den døde selv ønskede
at blive spist efter sin død, er situationen
magen til organdonation, hvor vi
lader den afdødes ønsker gå forud for
de efterladtes. Den principielle forskel
på organdonation og kannibalisme er
udelukkende, at vi ser kannibalisme
som en krænkelse af menneskeligheden,
mens vi ser organdonation som
en næstekærlig handling. Desuden er
der mangel på organer, mens der ikke
er mangel på mad. Ville vi se modsat
på de to, hvis vi kunne skabe kunstige
organer, men manglede mad?
Hvis der ikke gives nogen absolutte
etiske værdier…
I en sekulær etik gives der grundlæggende
set ikke nogen absolutte etiske
værdier. Etikken er en social konstruktion.
Det betyder blot ikke, at vi uargumenteret
kan gøre, hvad der passer os.
Mennesket er et fornuftsvæsen, og derfor
må vi forvente, at mennesket opretholder
en fornuftigt sammenhængende
etik. Hvis ikke, er enhver tanke om etik
jo meningsløs.
Vælger man som Giubilini og Minerva
at lade personbegrebet være det, der er
bestemmende for retten til livet, så man
derved ophæver menneskets almene
værdighed, er der ikke som sådan noget
forkert i det. Ikke ud fra en sekulær
etisk overvejelse i hvert fald. Så er man
blot nødt til at tage hele pakken med.
Hvis det er acceptabelt at slå små mennesker
ihjel, fordi de endnu ikke er personer,
så er kannibalisme i visse former
også acceptabelt.
Hvis det er acceptabelt at sætte skel ned
mellem forskellige typer af mennesker,
så de grundlæggende menneskerettigheder
ikke gælder for alle, så vil fostre
og nyfødte ikke være de sidste, der udelukkes.
Der er ingen etisk relevant forskel på et
foster og et nyfødt barn. Så langt har
Giubilini og Minerva ret. Alligevel kan
den frie abort fejre fyrre års jubilæum
til næste år. Lad os markere den ved
enten at tillade drab på spædbørn eller
ved at give aborten selv dødsstødet.
Fyrre år må være længe nok med en
inkonsekvent samfundsetik.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar