5. august 2008

Spotte Helligånden

Denne søndags tekst er for de fleste præster en vanskelig tekst, og jeg citerer lidt fra den:
Matt 12: Jesus sagde: "Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.

Jeg fornemmer i mit hjerte, at det anliggende Jesus havde overfor dem og os er følgende:
- Det er i orden, at I siger mangt og meget dårligt om mig, men I skal vide dette:
- Helligånden gør Guds værk. Når ører og øjne åbnes, så er det Helligåndens værk
- når en ond ånd drives ud er det Helligåndens værk, der viser, at det ondes magt er brudt og knust
- når helbredelser af forskellig slags sker, er det Helligåndens værk, der åbenbarer at Guds rige er kommer nær.
- når nådegaver uddeles og mennesker udrustes til at gøre noget ekstraordinært, er det Helligånden i aktion på min befaling med det formål at Guds rige skal vokse og udvides helt til verdens ende.
- når mine ord lyder, taler Helligånden for at I kan modtage og erfare frelsen og for at I kan opleve at få et nyt liv, for jeg er den frelser Gud har sendt til jer og mine tegn og undere underbygger det jeg siger og I skal blot tage imod det, så bli´r I frelst.
Os, der er samlet her i dag står ca. samme sted som alle tilhørerne dengang. Der var mange, der glædede sig og tog imod, ja blev frelste, for at bruge det ord, eller kom til tro på, at Jesus var Guds søn og verdens frelser, og i deres hjerter tog de imod. Sådan vil reaktionen også være i dag her i dag i Vamdrup kirke. Vi kan præcis gøre det samme i dag. Sige:
- Jeg tror på det, der står i Bibelen om Jesus Guds søn.
- Jeg tror på det han har sagt.
- Jeg tror på det han har gjort af store ting gennem sine undere. Jeg tror, at han er opstået fra de døde påskemorgen og at han forinden skærtorsdag indstiftede livets måltid og langfredag på Golgatas kors sonede min og hele verdens synd.
Har man det sådan, går man herfra i dag med fred, glæde og tro i sit hjerte og med en vished om, at man er et Guds barn og findes i nådens stand.

Men der er også et men
For Jesus havde nogel alvorlige ord til sin samtid, til farisæerene eller hvem det var. Til dem sagde han ca sådan her:
Men samtidig skal I vide, at når I taler imod det, der sker for øjnene af jer, spotter det, prøver at bortforklare det, ja, så skal I vide, at det fører jer til et punkt, hvor der ikke længere er tilgivelse. Mærk jer mine ord.
Men med alvor og en vis smerte må jeg sige, at det ikke kan afvises, at der også i dag kan sidde personer der siger: Jeg tror ikke en dyt på det, der bli´r sagt i dag.

Har jeg ret i, atdet er en alvorlig sag

Ingen kommentarer: